- Cerkiewna 3, 37-500 Jarosław
- promocja.mof@um.jaroslaw.pl
- mof@um.jaroslaw.pl
STATUT MOF Jarosław-Przeworsk
- Strona Główna
- STATUT MOF Jarosław-Przeworsk
STATUT
Stowarzyszenia Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Jarosław-Przeworsk
PREAMBUŁA
Kierując się wolą zapewnienia zrównoważonego i długofalowego rozwoju miast i gmin skupionych w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Jarosław-Przeworsk oraz zacieśnienia partnerskiej współpracy samorządowej, a także zważywszy na możliwości, określone przez Komisję Europejską w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 w celu efektywnego wykorzystania środków pomocowych skierowanych na rozwój miejskich obszarów oraz zwiększenia zaangażowania miast i ich obszarów funkcjonalnych w zarządzaniu środkami strukturalnymi UE. Gminy tworzące Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, działając na podstawie art. 84 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz mając na względzie zapisy art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, powołują Stowarzyszenie Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, realizujące w szczególności zadania przewidziane w przepisach prawa dla Związku ZIT.
DEFINICJE POJĘĆ
Ilekroć w Statucie występuje pojęcie:
- Umowa Partnerstwa – należy ją rozumieć jako dokument pn. Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020 – Umowa Partnerstwa z dnia 21 maja 2014 r., przyjęty przez Komisję Europejską w dniu 23 maja 2014 r.; oraz Umowa Partnerstwa na lata 2021-2027 z dnia 30 czerwca 2022 r. dotycząca perspektywy finansowej 2021-2027.
- Wytyczne ZIT – należy je rozumieć jako dokument pn. Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce, MFiPR, sierpień 2022 r.;
- Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, zwane dalej ,,ZIT” – należy je rozumieć jako narzędzie służące realizacji zintegrowanych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, zdefiniowane w Umowie Partnerstwa;
- Związek ZIT – należy go rozumieć jako Stowarzyszenie Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk stanowiące zinstytucjonalizowaną formę partnerstwa między jednostkami samorządu terytorialnego;
- Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, zwany dalej „MOF Jarosław-Przeworsk” – należy go rozumieć jako Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, w skład którego wchodzą członkowie Stowarzyszenia, określony w Strategii Rozwoju Województwa – Podkarpackie 2020, przyjętej Uchwałą Nr XXXVII/697/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 26.08.2013 r.;
- Strategia MOF Jarosław-Przeworsk – należy ją rozumieć jako strategię określającą zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych, demograficznych i społecznych, które mają wpływ na Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, zdefiniowaną w Umowie Partnerstwa. Szczegółowy opis wymaganego zakresu Strategii zawierają Wytyczne ,,ZIT”;
- RPO – należy je rozumieć jako Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020;
- FEP – należy je rozumieć jako Regionalny Program Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027;
- IZ – należy je rozumieć jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 oraz Regionalnym Programem Funduszy Europejskich dla Podkarpacia 2021-2027, której funkcję pełni Zarząd Województwa Podkarpackiego.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, zwane dalej Stowarzyszeniem, jest samorządowym stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego, powołanym w celu wspierania idei samorządności terytorialnej, ochrony wspólnych interesów, wymiany doświadczeń, promocji osiągnięć oraz koordynacji wspólnych przedsięwzięć i inwestycji, a w szczególności dla realizacji zadań ZIT.
- Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk (MOF Jarosław-Przeworsk) dla realizacji zadań ZIT obejmuje obszar gmin: Gmina Miejska Jarosław, Gmina Miejska Przeworsk, Gmina Przeworsk, Gmina Pawłosiów.
- Stowarzyszenie może używać skrótu swojej nazwy o brzmieniu Stowarzyszenie MOF Jarosław-Przeworsk.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność na rzecz skupionych w nim jednostek samorządu terytorialnego dla realizacji zadań ZIT, z możliwością jej poszerzenia na rzecz innych interesariuszy.
§ 2
Siedzibą Stowarzyszenia jest Miasto Jarosław.
§ 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, o ile znajduje to uzasadnienie w jego celach. W tym zakresie Stowarzyszenie może współdziałać z organizacjami i instytucjami powołanymi do realizacji zadań odpowiadających statutowej działalności Stowarzyszenia.
§ 4
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszego Statutu, zgodnie z postanowieniami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz porządkiem prawnym określonym w ustawach.
§ 5
Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
§ 6
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
II. CELE I ZADANIA
§ 7
Celem Stowarzyszenia jest:
- wspieranie idei samorządności, budowy społeczeństwa obywatelskiego oraz obrona wspólnych interesów;
- wzmocnienie powiązań i współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego wchodzącymi w skład MOF Jarosław-Przeworsk;
- wspólne diagnozowanie problemów rozwojowych dla całego MOF Jarosław-Przeworsk oraz wypracowywanie sposobów ich rozwiązywania;
- przygotowanie i realizacja wspólnej dla obszaru funkcjonalnego Strategii MOF Jarosław-Przeworsk;
- zarządzanie ZIT, w szczególności poprzez realizację zadań w zakresie wyboru projektów;
- pozyskiwanie środków zewnętrznych, tj. funduszy krajowych i zagranicznych, w tym funduszy Unii Europejskiej, na realizację wspólnych zadań;
- współdziałanie w celu efektywnego wykorzystania środków finansowych RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, FEP 2021-2027, programów operacyjnych na szczeblu krajowym i makro-regionalnym oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w zakresie dotyczącym ZIT, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020;
- inicjowanie i wspomaganie współpracy między członkami Stowarzyszenia w zakresie przygotowania oraz realizacji projektów i przedsięwzięć finansowanych w ramach środków, o których mowa w 5 , 6, 7;
- koordynacja działań związanych z realizacją wspólnych przedsięwzięć rozwojowych finansowanych ze środków, o których mowa w pkt. 5, 6, 7;
- wspomaganie w szczególności członków Stowarzyszenia w realizacji zadań zwłaszcza w zakresie:
– pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
– wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
– tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej,
– udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa,
– działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
– działalności charytatywnej,
– podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
– działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,
– działalności na rzecz integracji cudzoziemców,
– ochrony i promocji zdrowia,
– działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,
– promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,
– działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
– działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,
– działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
– działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej,
– działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
– nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
– działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
– kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
– wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
– ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
– turystyki i krajoznawstwa,
– porządku i bezpieczeństwa publicznego,
– obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
– upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
– udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
– ratownictwa i ochrony ludności,
– pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,
– upowszechniania i ochrony praw konsumentów,
– działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
– promocji i organizacji wolontariatu,
– pomocy Polonii i Polakom za granicą,
– działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych,
– promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
– działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka,
– przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,
– rewitalizacji,
– działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3,
– działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej,
– rozwoju infrastruktury.
§ 8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- wykonywanie zadań dotyczących przygotowania i wdrażania projektów dofinansowanych
z funduszy krajowych i europejskich, w tym pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, Regionalnego Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2021-2027, programów operacyjnych na szczeblu krajowym i makroregionalnym oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych, polegające na:
- a) współpracy przy opracowaniu Strategii i jej aktualizacji w oparciu o dokumenty strategiczne i planistyczne, zawierające szczegóły zamierzeń w zakresie obszarów tematycznych,
- b) dokonaniu wstępnego wyboru projektów strategicznych i komplementarnych w formule ZIT, celem ich uwzględnienia w Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
- c) określeniu zasad wyboru projektów w formule ZIT w ramach procedury konkursowej, celem ich uwzględnienia w Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
- d) przedłożeniu Strategii MOF Jarosław-Przeworsk do zaopiniowania IZ oraz Instytucjom Zarządzającym Programami Operacyjnymi na szczeblu krajowym, o ile będzie to wymagane,
- e) zawarciu porozumienia z IZ w sprawie realizacji ZIT dla MOF Jarosław-Przeworsk ze środków RPO, o ile będzie to wymagane,
- f) udziale w programowaniu RPO, FEP, programów operacyjnych na szczeblu krajowym i makro-regionalnym oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w zakresie dotyczącym ZIT, poprzez proponowanie właściwym Instytucjom Zarządzającym postulowanych przez Stowarzyszenie zapisów tych programów,
- g) zdefiniowaniu szczegółowych kryteriów wyboru projektów w formule ZIT w ramach procedury konkursowej, na podstawie zasad wyboru projektów określonych w Strategii MOF Jarosław-Przeworsk i ich uzgodnienie z IZ, o ile będzie to wymagane,
- h) wstępnym wyborze projektów w formule ZIT w ramach procedury konkursowej, w tym opracowanie listy rankingowej i uzgodnienie dokonanego wyboru z IZ, o ile będzie to wymagane,
- i) monitorowaniu realizacji Strategii MOF Jarosław-Przeworsk i sporządzanie rocznych raportów,
- j) udziale w pracach Komitetu Monitorującego RPO, FEP,
- k) zapewnieniu członkom Stowarzyszenia dostępu do informacji na temat aktualnego stanu wdrażania ZIT;
2) wyrażanie opinii i wspólnych stanowisk członków Stowarzyszenia wobec administracji rządowej (centralnej i wojewódzkiej) oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, jak również innych organizacji samorządowych, gospodarczych i społecznych, w szczególności dotyczących spraw związanych
z Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, Regionalnym Programem Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2021-2027, programami operacyjnymi na szczeblu krajowym i makroregionalnym oraz programami Europejskiej Współpracy Terytorialnej;
3) organizowanie i prowadzenie innych prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektów z udziałem funduszy zewnętrznych oraz wnioskowanie o ich dofinansowanie z funduszy krajowych i europejskich;
4) podejmowanie innych zadań zmierzających do osiągnięcia celów Stowarzyszenia oraz wspieranie realizacji zadań samorządów.
III. CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
§ 9
- Członkiem Stowarzyszenia może być każda jednostka samorządu terytorialnego położona na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Jarosław-Przeworsk, w szczególności Gmina Miejska Jarosław, Gmina Miejska Przeworsk, Gmina Wiejska Przeworsk i Gmina Wiejska Pawłosiów.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną
w realizacji celów Stowarzyszenia. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela. - Przyjęcie członka wspierającego dokonuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie podpisanej deklaracji.
- Członek wspierający ma prawo z głosem doradczym brać udział w pracach Stowarzyszenia, zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie zadań.
- Członek wspierający ma obowiązek:
a/ przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
b/ regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń,
c/ dbania o dobre imię Stowarzyszenia.
§ 10
Członkom Stowarzyszenia przysługuje:
1) prawo do udziału w Zebraniu Delegatów z głosem stanowiącym;
2) czynne i bierne prawo wyborcze;
3) prawo do zgłaszania wniosków we wszystkich sprawach dotyczących celów i zadań Stowarzyszenia oraz do przedkładania projektów uchwał;
4) prawo do otrzymywania informacji o działalności Stowarzyszenia;
5) prawo do korzystania z pomocy Stowarzyszenia w ramach jego działalności.
§ 11
Do obowiązków członków Stowarzyszenia należy:
1) popieranie działalności Stowarzyszenia oraz udzielanie pomocy jego organom w realizacji celów statutowych;
2) czynny udział w pracach Stowarzyszenia;
3) opłacanie składek członkowskich.
§ 12
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) wystąpienia członka ze Stowarzyszenia;
2) wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia w przypadku;
- a) zalegania z opłatą składek,
- b) uchylania się od udziału w pracach Stowarzyszenia,
- c) działania na szkodę Stowarzyszenia.
- Decyzję o wykluczeniu członka podejmuje Zarząd, od której to decyzji przysługuje odwołanie do Zebrania Delegatów, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o wykluczeniu.
IV. WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 13
- Władzami Stowarzyszenia są:
1) Zebranie Delegatów;
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna.
- Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje bez wynagrodzenia.
- Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 5 lat i pokrywa się z kadencją organów gmin, za wyjątkiem pierwszej kadencji. Do czasu wyboru nowych władz Stowarzyszenia, funkcje pełnią dotychczasowe władze.
§ 14
- Zebranie Delegatów jest organem stanowiącym Stowarzyszenia.
- Delegatów na Zebranie Delegatów wybierają członkowie Stowarzyszenia w liczbie określonej zgodnie z § 15 Statutu. Delegaci mogą być w każdym czasie odwołani przez organ, który ich powołał.
- Każdy Delegat głosuje osobiście i dysponuje jednym głosem.
- Zarząd zwołuje Zebranie Delegatów co najmniej raz do roku, w terminie do 3 miesięcy od daty otrzymania opinii Komisji Rewizyjnej w przedmiocie sprawozdania Zarządu z wykonania planu finansowego Stowarzyszenia za rok ubiegły.
- Zarząd zwołuje Zebranie Delegatów, na którym dokonuje się wyboru członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej nie później niż po upływie sześciu miesięcy od daty kolejnych wyborów samorządowych.
- Nadzwyczajne Zebranie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy, a także w terminie miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku o zwołanie wraz z proponowanym porządkiem obrad:
1) na żądanie 1/4 członków Stowarzyszenia,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej.
- Zebranie Delegatów otwiera Prezes Zarządu lub jeden z Wiceprezesów, po czym następuje wybór Przewodniczącego Zebrania Delegatów oraz Sekretarza Zebrania Delegatów.
- Głosowanie na Zebraniu Delegatów odbywa się w sposób jawny, za wyjątkiem spraw osobowych.
- Uchwały Zebrania Delegatów podejmowane są bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy delegatów uprawnionych do głosowania.
- Podjęcie uchwał w sprawie zmiany Statutu, przyjęcia Strategii MOF Jarosław-Przeworsk i jej zmian albo w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia wymaga większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy delegatów uprawnionych do głosowania.
- W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość pracy w systemie pracy zdalnej (online).
§ 15
Ilość delegatów na Zebranie Delegatów ustala się w liczbie po 4 z Gmin Pawłosiów, Gminy Miejskiej Przeworsk, Gminy Przeworsk oraz Gminy Miejskiej Jarosław.
§ 16
Do kompetencji Zebrania Delegatów należy:
- uchwalanie Statutu i jego zmian;
- uchwalanie ramowego planu działalności Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie i przyjmowanie rocznych sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Zarządowi, na podstawie wniosku Komisji Rewizyjnej;
- wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, jak również uzupełnianie składu tych organów;
- podejmowanie uchwał w sprawie wysokości i terminu wpłat składek członkowskich;
- uchwalanie regulaminu Zebrania Delegatów;
- zatwierdzanie regulaminu Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- zatwierdzenie kierunków działań do realizacji w ramach MOF Jarosław-Przeworsk oraz ich zmian;
- przyjmowanie Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian w ramach procesu pozytywnego opiniowania tej strategii, w tym projektów komplementarnych;
- zatwierdzenie listy projektów ZIT oraz jej zmian;
- zatwierdzanie projektu porozumienia z IZ w sprawie realizacji ZIT dla MOF Jarosław-Przeworsk;
- zatwierdzanie propozycji wyboru operacji finansowanych w ramach ZIT MOF Jarosław-Przeworsk;
- wybór przedstawicieli Stowarzyszenia do udziału w pracach Komitetu Monitorującego RPO i FEP;
- zatwierdzanie sprawozdań rocznych z realizacji ZIT MOF Jarosław-Przeworsk;
- zatwierdzanie procedury monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian;
- zatwierdzanie raportów monitoringowych i ewaluacyjnych realizacji Strategii MOF Jarosław-Przeworsk;
- rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia od uchwały Zarządu w sprawie wykreślenia członka Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia;
- dokonywanie wykładni postanowień Statutu;
- podejmowanie decyzji w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów;
- uchwalanie budżetu Stowarzyszenia oraz zasad finansowania przez jego członków przedsięwzięć programowych i podziału dodatkowych środków uzyskanych dla realizacji celów statutowych;
- ustalanie maksymalnej wysokości zobowiązań zaciąganych przez Zarząd Stowarzyszenia.
§ 17
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz. Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
- Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, składa łącznie dwóch członków Zarządu, w tym Prezes Zarządu lub Wiceprezes.
- Zarząd może udzielić pełnomocnictwa szczególnego lub ogólnego do dokonywania czynności w imieniu Stowarzyszenia.
- W skład czteroosobowego Zarządu wchodzi Prezes Zarządu i 3 Wiceprezesów.
- Członków Zarządu wybiera się spośród Delegatów przez Zebranie Delegatów w głosowaniu tajnym.
- W razie nieobecności Prezesa Zarządu lub niemożności wykonywania przez niego powierzonych mu funkcji, obowiązki Prezesa Zarządu pełni wskazany przez niego Wiceprezes.
- Zarząd powołuje Biuro Stowarzyszenia oraz ustala Regulamin Biura.
- W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość pracy w systemie pracy zdalnej (online).
§ 18
- Zarząd zwoływany jest z inicjatywy Prezesa Zarządu w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenie Zarządu w terminie 7 dni również na wniosek dwóch jego członków lub Komisji Rewizyjnej.
- Zarząd Stowarzyszenia może podejmować uchwały w przypadku, gdy w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 3 członków Zarządu, w tym Prezes Zarządu lub Wiceprezes z zastrzeżeniem wymienionym w § 17 ust. 4.
- Zarząd Stowarzyszenia podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa zastępującego Prezesa Zarządu wymienionego w § 17 ust. 4.
§ 19
- Zarząd Stowarzyszenia zapewnia realizację celów Stowarzyszenia poprzez podejmowanie uchwał, stanowisk, decyzji i wszelkich istotnych czynności, a w szczególności:
1) wykonuje uchwały Zebrania Delegatów;
2) przygotowuje projekty dokumentów programowych Stowarzyszenia, w tym projekt ramowego planu działalności Stowarzyszenia;
3) akceptuje bieżące plany działalności Stowarzyszenia;
4) zwołuje zwyczajne i nadzwyczajne Zebranie Delegatów oraz przygotowuje projekty porządku obrad, uchwał, stanowisk, apeli i rezolucji Zebrania Delegatów;
5) podejmuje uchwały o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia;
6) w drodze uchwały stwierdza ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu;
7) czuwa nad regulowaniem płatności na rzecz Stowarzyszenia;
8) przygotowuje projekt kierunków działań do realizacji w ramach MOF Jarosław-Przeworsk oraz ich zmian;
9) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian oraz innych programów;
10) przygotowuje i przedkłada Zebraniu Delegatów projekt listy projektów ZIT oraz jej zmian;
11) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt porozumienia z IZ w sprawie realizacji ZIT dla MOF Jarosław-Przeworsk.
12) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt propozycji kryteriów wyboru operacji finansowanych w ramach ZIT MOF Jarosław-Przeworsk,
13) przygotowuje i przedkłada Zebraniu Delegatów projekt propozycji list rankingowych projektów, które uzyskają wsparcie finansowe ze środków ZIT MOF Jarosław-Przeworsk w ramach RPO i FEP,
14) przedkłada Zebraniu Delegatów sprawozdania roczne z realizacji ZIT MOF Jarosław-Przeworsk;
15) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt procedury monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian;
16) przedkłada Zebraniu Delegatów raporty monitoringowe i ewaluacyjne realizacji Strategii MOF Jarosław-Przeworsk.
- Uchwały Zarządu wchodzą w życie z dniem podjęcia, chyba że uchwała stanowi inaczej.
- Tryb działania Zarządu określa Regulamin Zarządu zatwierdzony przez Zebranie Delegatów. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Prezes Zarządu lub zastępujący go Wiceprezes.
§ 20
- Zarząd może powoływać komisje i grupy robocze dla realizacji zadań Stowarzyszenia, wybieranych z członków Zebrania Delegatów.
- Komisje i grupy robocze mogą wnioskować o rozpatrzenie określonych spraw oraz podjęcie uchwał i stanowisk przez Zarząd.
- Komisje i grupy robocze są powoływane dla rozpatrywania spraw o charakterze branżowym, bądź też dla zbadania określonej sprawy (komisje nadzwyczajne).
- Komisje i grupy robocze działają zgodnie z Regulaminem przyjętym przez Zarząd.
- Komisje i grupy robocze mogą zwracać się do członków Stowarzyszenia o udzielenie informacji lub przedstawienie dokumentów dotyczących spraw będących przedmiotem prac komisji.
- Komisje i grupy robocze przedkładają raz do roku sprawozdanie ze swojej pracy Zarządowi.
- Likwidacji komisji lub grupy roboczej dokonuje Zarząd w drodze uchwały.
§ 21
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób wybieranych przez Zebranie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji oraz Zastępcę Przewodniczącego.
- Nie można łączyć funkcji członka Komisji Rewizyjnej z funkcją członka Zarządu i zatrudnieniem w Stowarzyszeniu.
§ 22
- Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu pod względem celowości, gospodarności i rzetelności, jak również zgodności podejmowanych działań z postanowieniami prawa i Statutu.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Zebraniu Delegatów wnioski w przedmiocie absolutorium dla Zarządu oraz wykonuje inne zadania zlecone przez Zebranie Delegatów.
- Nie udzielenie absolutorium skutkuje zakazem pełnienia funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej
Stowarzyszenia przez okres 4 lat.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu we wszelkie dokumenty Stowarzyszenia.
- W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość pracy w systemie pracy zdalnej (online).
§ 23
- Stowarzyszenie realizuje cele statutowe przy pomocy Biura Stowarzyszenia.
- Do zadań Biura Stowarzyszenia należy w szczególności:
- prowadzenie ewidencji członków i zbieranie składek członkowskich,
- przygotowywanie programu działania Stowarzyszenia i innych dokumentów,
- zapewnienie obsługi merytorycznej i technicznej Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Zebrania Delegatów,
- obsługa finansowo-księgowa Stowarzyszenia,
- opracowanie Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz do zmiany we współpracy z podmiotami zewnętrznymi,
- opracowanie planu niskiej emisji, programu rewitalizacji i innych wymaganych dokumentów potrzebnych do złożenia wniosków o dofinansowanie dla MOF Jarosław-Przeworsk oraz ich zmian we współpracy z podmiotami zewnętrznymi,
- koordynacja procesu uzgadniania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
- obsługa procedur prowadzących do wyboru propozycji projektów,
- koordynowanie monitoringu i sprawozdawczości z wdrażania ZIT MOF Jarosław-Przeworsk,
- współpraca z IZ oraz ministerstwem właściwym do spraw rozwoju regionalnego oraz IZ PROW 2016-2020 oraz IZ PROW 2021-2027,
- koordynacja działań związanych z informacją i promocją MOF Jarosław-Przeworsk,
- opracowanie procedury monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej aktualizacji i zmian,
- koordynacja procesu monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
- przygotowanie informacji i raportów służących monitorowaniu postępów realizacji Strategii oraz przedstawianie ich do zatwierdzenia Zarządowi,
- bieżąca współpraca z gminnymi koordynatorami ZIT (pracownikami wyznaczonymi do koordynowania spraw związanych z ZIT w danej gminie MOF Jarosław-Przeworsk).
- organizacja spotkań, seminariów, warsztatów i konferencji dla członków Stowarzyszenia,
- przygotowywanie materiałów informacyjnych,
- pomoc w wyjaśnianiu spraw zgłoszonych przez członków,
- monitorowanie i informowanie członków o przygotowywanych i wprowadzanych regulacjach dotyczących ZIT,
- prowadzenie sekretariatu Stowarzyszenia,
- wykonywanie uchwał Zarządu, Zebrania Delegatów oraz Komisji Rewizyjnej,
- opracowanie i konsultacje polityki rachunkowości oraz planu kont Stowarzyszenia wraz z instrukcją obiegu dokumentów finansowych,
- opracowanie i konsultacje instrukcji kancelaryjnej Stowarzyszenia,
- opracowanie i konsultacje instrukcji ochrony danych osobowych i zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych.
- Szczegółowe zasady działania Biura Stowarzyszenia określa Regulamin przyjęty przez Zarząd.
V. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 24
- Majątek Stowarzyszenia stanowią:
- ruchomości i nieruchomości będące własnością Stowarzyszenia,
- inne prawa majątkowe,
- środki pieniężne.
- Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
1) składki członkowskie,
2) opłaty pobierane od członków Stowarzyszenia za jego czynności dokonywane w interesie i na zlecenie danego członka, a stanowiące zwrot poniesionych kosztów, ustalane każdorazowo uchwałą Zebrania Delegatów,
3) środki pochodzące z subwencji, dotacji i grantów,
4) darowizny i zapisy na rzecz Stowarzyszenia,
5) środki z ofiarności publicznej,
6) inne przewidziane prawem źródła.
§ 25
- Składki członkowskie ustala się w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkańców każdej jednostki samorządu terytorialnego (wg danych GUS – stan na 31 roku poprzedzającego rok, w którym ustalana jest składka członkowska).
- Wysokość składek członkowskich na zasadach określonych w ust. 1 oraz termin ich wniesienia, ustala w drodze uchwały Zebranie Delegatów.
- Członkowie wspierający są zwolnieni z uiszczania składek członkowskich.
§ 26
- Tryb gospodarowania majątkiem i zasady gospodarki finansowej Stowarzyszenia określają przepisy powszechnie obowiązujące oraz przepisy stanowione przez Zebranie Delegatów w drodze uchwały.
- Podstawą bieżącej działalności finansowej Stowarzyszenia jest roczny plan finansowy. W razie potrzeby Zebranie Delegatów uchwala wieloletni plan przedsięwzięć Stowarzyszenia, bądź wieloletni plan inwestycyjny.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27
- W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia, po rozliczeniu wierzytelności i zobowiązań Stowarzyszenia, majątek Stowarzyszenia ulega podziałowi pomiędzy wszystkich aktualnych członków, proporcjonalnie do sumy składek członkowskich wniesionych przez każdego członka Stowarzyszenia w całym okresie jego członkostwa.
- Uchwała Zebrania Delegatów o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa sposób dokonania rozliczeń wierzytelności i zobowiązań Stowarzyszenia.
§ 28
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem jego zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym.