STATUT

Stowarzyszenia Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Jarosław-Przeworsk

PREAMBUŁA

Kierując się wolą zapewnienia zrównoważonego i długofalowego rozwoju miast i gmin skupionych w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Jarosław-Przeworsk oraz zacieśnienia partnerskiej współpracy samorządowej, a także zważywszy na możliwości, określone przez Komisję Europejską w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 w celu efektywnego wykorzystania środków pomocowych skierowanych na rozwój miejskich obszarów oraz zwiększenia zaangażowania miast i ich obszarów funkcjonalnych w zarządzaniu środkami strukturalnymi UE. Gminy tworzące Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, działając na podstawie art. 84 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz mając na względzie zapisy art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, powołują Stowarzyszenie Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, realizujące w szczególności  zadania przewidziane w przepisach prawa dla Związku ZIT.

 

DEFINICJE POJĘĆ

Ilekroć w Statucie występuje pojęcie:

  1. Umowa Partnerstwa – należy ją rozumieć jako dokument pn. Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020 – Umowa Partnerstwa z dnia 21 maja 2014 r., przyjęty przez Komisję Europejską w dniu 23 maja 2014 r.; oraz Umowa Partnerstwa na lata 2021-2027 z dnia 30 czerwca 2022 r. dotycząca perspektywy finansowej 2021-2027.
  2. Wytyczne ZIT – należy je rozumieć jako dokument pn. Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce, MFiPR, sierpień 2022 r.;
  3. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, zwane dalej ,,ZIT” – należy je rozumieć jako narzędzie służące realizacji zintegrowanych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich,  zdefiniowane w Umowie Partnerstwa;
  4. Związek ZIT – należy go rozumieć jako Stowarzyszenie Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk stanowiące zinstytucjonalizowaną formę partnerstwa między jednostkami samorządu terytorialnego;
  5. Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, zwany dalej „MOF Jarosław-Przeworsk” – należy go rozumieć jako Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, w skład którego wchodzą członkowie Stowarzyszenia, określony w Strategii Rozwoju Województwa – Podkarpackie 2020, przyjętej Uchwałą Nr XXXVII/697/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 26.08.2013 r.;
  6. Strategia MOF Jarosław-Przeworsk – należy ją rozumieć jako strategię określającą zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych, demograficznych i społecznych, które mają wpływ na Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, zdefiniowaną w Umowie Partnerstwa. Szczegółowy opis wymaganego zakresu Strategii zawierają Wytyczne ,,ZIT”;
  7. RPO – należy je rozumieć jako Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020;
  8. FEP – należy je rozumieć jako Regionalny Program Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027;
  9. IZ – należy je rozumieć jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 oraz Regionalnym Programem Funduszy Europejskich dla Podkarpacia 2021-2027, której funkcję pełni Zarząd Województwa Podkarpackiego.



I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Stowarzyszenie Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk, zwane dalej Stowarzyszeniem, jest samorządowym stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego, powołanym w celu wspierania idei samorządności terytorialnej, ochrony wspólnych interesów, wymiany doświadczeń, promocji osiągnięć oraz koordynacji wspólnych przedsięwzięć i inwestycji, a w szczególności dla realizacji zadań ZIT.
  2. Miejski Obszar Funkcjonalny Jarosław-Przeworsk (MOF Jarosław-Przeworsk) dla realizacji zadań ZIT obejmuje obszar gmin: Gmina Miejska Jarosław, Gmina Miejska Przeworsk, Gmina Przeworsk, Gmina Pawłosiów.
  3. Stowarzyszenie może używać skrótu swojej nazwy o brzmieniu Stowarzyszenie MOF Jarosław-Przeworsk.
  4. Stowarzyszenie prowadzi działalność na rzecz skupionych w nim jednostek samorządu terytorialnego dla realizacji zadań ZIT, z możliwością jej poszerzenia na rzecz innych interesariuszy.

§ 2

Siedzibą Stowarzyszenia jest Miasto Jarosław.

§ 3

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, o ile znajduje to uzasadnienie w jego celach. W tym zakresie Stowarzyszenie może współdziałać z organizacjami i instytucjami powołanymi do realizacji zadań odpowiadających statutowej działalności Stowarzyszenia.

§ 4

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszego Statutu, zgodnie z postanowieniami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz porządkiem prawnym określonym w ustawach.

§ 5

Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.

§ 6

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

 

II. CELE I ZADANIA

§ 7

Celem Stowarzyszenia jest:

  • wspieranie idei samorządności, budowy społeczeństwa obywatelskiego oraz obrona wspólnych interesów;
  • wzmocnienie powiązań i współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego wchodzącymi w skład MOF Jarosław-Przeworsk;
  • wspólne diagnozowanie problemów rozwojowych dla całego MOF Jarosław-Przeworsk oraz wypracowywanie sposobów ich rozwiązywania;
  • przygotowanie i realizacja wspólnej dla obszaru funkcjonalnego Strategii MOF Jarosław-Przeworsk;
  • zarządzanie ZIT, w szczególności poprzez realizację zadań w zakresie wyboru projektów;
  • pozyskiwanie środków zewnętrznych, tj. funduszy krajowych i zagranicznych, w tym funduszy Unii Europejskiej, na realizację wspólnych zadań;
  • współdziałanie w celu efektywnego wykorzystania środków finansowych RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, FEP 2021-2027, programów operacyjnych na szczeblu krajowym i makro-regionalnym oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w zakresie dotyczącym ZIT, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020;
  • inicjowanie i wspomaganie współpracy między członkami Stowarzyszenia w zakresie przygotowania oraz realizacji projektów i przedsięwzięć finansowanych w ramach środków, o których mowa w 5 , 6, 7;
  • koordynacja działań związanych z realizacją wspólnych przedsięwzięć rozwojowych finansowanych ze środków, o których mowa w pkt. 5, 6, 7;
  • wspomaganie w szczególności członków Stowarzyszenia w realizacji zadań zwłaszcza w zakresie:

– pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,

– wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

– tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej,

– udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa,

– działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,

– działalności charytatywnej,

– podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

– działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,

– działalności na rzecz integracji cudzoziemców,

– ochrony i promocji zdrowia,

– działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,

– promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

– działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,

– działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,

– działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,

– działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej,

– działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

– nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,

– działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,

– kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,

– wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,

– ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

– turystyki i krajoznawstwa,

– porządku i bezpieczeństwa publicznego,

– obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

– upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,

– udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,

– ratownictwa i ochrony ludności,

– pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,

– upowszechniania i ochrony praw konsumentów,

– działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

– promocji i organizacji wolontariatu,

– pomocy Polonii i Polakom za granicą,

– działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych,

– promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,

– działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka,

– przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,

– rewitalizacji,

– działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3,

– działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej,

– rozwoju infrastruktury.

§ 8

Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  • wykonywanie zadań dotyczących przygotowania i wdrażania projektów dofinansowanych
    z funduszy krajowych i europejskich, w tym pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, Regionalnego Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2021-2027, programów operacyjnych na szczeblu krajowym i makroregionalnym oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych, polegające na:
  1. a) współpracy przy opracowaniu Strategii i jej aktualizacji w oparciu o dokumenty strategiczne i planistyczne, zawierające szczegóły zamierzeń w zakresie obszarów tematycznych,
  2. b) dokonaniu wstępnego wyboru projektów strategicznych i komplementarnych w formule ZIT, celem ich uwzględnienia w Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
  3. c) określeniu zasad wyboru projektów w formule ZIT w ramach procedury konkursowej, celem ich uwzględnienia w Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
  4. d) przedłożeniu Strategii MOF Jarosław-Przeworsk do zaopiniowania IZ oraz Instytucjom Zarządzającym Programami Operacyjnymi na szczeblu krajowym, o ile będzie to wymagane,
  5. e) zawarciu porozumienia z IZ w sprawie realizacji ZIT dla MOF Jarosław-Przeworsk ze środków RPO, o ile będzie to wymagane,
  6. f) udziale w programowaniu RPO, FEP, programów operacyjnych na szczeblu krajowym i makro-regionalnym oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w zakresie dotyczącym ZIT, poprzez proponowanie właściwym Instytucjom Zarządzającym postulowanych przez Stowarzyszenie zapisów tych programów,
  7. g) zdefiniowaniu szczegółowych kryteriów wyboru projektów w formule ZIT w ramach procedury konkursowej, na podstawie zasad wyboru projektów określonych w Strategii MOF Jarosław-Przeworsk i ich uzgodnienie z IZ, o ile będzie to wymagane,
  8. h) wstępnym wyborze projektów w formule ZIT w ramach procedury konkursowej, w tym opracowanie listy rankingowej i uzgodnienie dokonanego wyboru z IZ, o ile będzie to wymagane,
  9. i) monitorowaniu realizacji Strategii MOF Jarosław-Przeworsk i sporządzanie rocznych raportów,
  10. j) udziale w pracach Komitetu Monitorującego RPO, FEP,
  11. k) zapewnieniu członkom Stowarzyszenia dostępu do informacji na temat aktualnego stanu wdrażania ZIT;

2) wyrażanie opinii i wspólnych stanowisk członków Stowarzyszenia wobec administracji rządowej (centralnej i wojewódzkiej) oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, jak również innych organizacji samorządowych, gospodarczych i społecznych, w szczególności dotyczących spraw związanych
z Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, Regionalnym Programem Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2021-2027, programami operacyjnymi na szczeblu krajowym i makroregionalnym oraz programami Europejskiej Współpracy Terytorialnej;

3) organizowanie i prowadzenie innych prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektów z udziałem funduszy zewnętrznych oraz wnioskowanie o ich dofinansowanie z funduszy krajowych i europejskich;

4) podejmowanie innych zadań zmierzających do osiągnięcia celów Stowarzyszenia oraz wspieranie realizacji zadań samorządów.

 

III. CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA

§ 9

  1. Członkiem Stowarzyszenia może być każda jednostka samorządu terytorialnego położona na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Jarosław-Przeworsk, w szczególności Gmina Miejska Jarosław, Gmina Miejska Przeworsk, Gmina Wiejska Przeworsk i Gmina Wiejska Pawłosiów.
  2. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną
    w realizacji celów Stowarzyszenia. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
  3. Przyjęcie członka wspierającego dokonuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie podpisanej deklaracji.
  4. Członek wspierający ma prawo z głosem doradczym brać udział w pracach Stowarzyszenia, zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie zadań.
  5. Członek wspierający ma obowiązek:

a/ przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,

b/ regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń,

c/ dbania o dobre imię Stowarzyszenia.

§ 10

Członkom Stowarzyszenia przysługuje:

1) prawo do udziału w Zebraniu Delegatów z głosem stanowiącym;

2) czynne i bierne prawo wyborcze;

3) prawo do zgłaszania wniosków we wszystkich sprawach dotyczących celów i zadań Stowarzyszenia oraz do przedkładania projektów uchwał;

4) prawo do otrzymywania informacji o działalności Stowarzyszenia;

5) prawo do korzystania z pomocy Stowarzyszenia w ramach jego działalności.

§ 11

Do obowiązków członków Stowarzyszenia należy:

1) popieranie działalności Stowarzyszenia oraz udzielanie pomocy jego organom w realizacji celów statutowych;

2) czynny udział w pracach Stowarzyszenia;

3) opłacanie składek członkowskich.

§ 12

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

1) wystąpienia członka ze Stowarzyszenia;

2) wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia w przypadku;

  1. a) zalegania z opłatą składek,
  2. b) uchylania się od udziału w pracach Stowarzyszenia,
  3. c) działania na szkodę Stowarzyszenia.
  4. Decyzję o wykluczeniu członka podejmuje Zarząd, od której to decyzji przysługuje odwołanie do Zebrania Delegatów, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o wykluczeniu.
  5.  

IV. WŁADZE STOWARZYSZENIA

§ 13

  1. Władzami Stowarzyszenia są:

1) Zebranie Delegatów;

2) Zarząd;

3) Komisja Rewizyjna.

  1. Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje bez wynagrodzenia.
  2. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 5 lat i pokrywa się z kadencją organów gmin, za wyjątkiem pierwszej kadencji. Do czasu wyboru nowych władz Stowarzyszenia, funkcje pełnią dotychczasowe władze.

§ 14

  1. Zebranie Delegatów jest organem stanowiącym Stowarzyszenia.
  2. Delegatów na Zebranie Delegatów wybierają członkowie Stowarzyszenia w liczbie określonej zgodnie z § 15 Statutu. Delegaci mogą być w każdym czasie odwołani przez organ, który ich powołał.
  3. Każdy Delegat głosuje osobiście i dysponuje jednym głosem.
  4. Zarząd zwołuje Zebranie Delegatów co najmniej raz do roku, w terminie do 3 miesięcy od daty otrzymania opinii Komisji Rewizyjnej w przedmiocie sprawozdania Zarządu z wykonania planu finansowego Stowarzyszenia za rok ubiegły.
  5. Zarząd zwołuje Zebranie Delegatów, na którym dokonuje się wyboru członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej nie później niż po upływie sześciu miesięcy od daty kolejnych wyborów samorządowych.
  6. Nadzwyczajne Zebranie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy, a także w terminie miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku o zwołanie wraz z proponowanym porządkiem obrad:

1) na żądanie 1/4  członków Stowarzyszenia,

2) na żądanie Komisji Rewizyjnej.

  1. Zebranie Delegatów otwiera Prezes Zarządu lub jeden z Wiceprezesów, po czym następuje wybór Przewodniczącego Zebrania Delegatów oraz Sekretarza Zebrania Delegatów.
  2. Głosowanie na Zebraniu Delegatów odbywa się w sposób jawny, za wyjątkiem spraw osobowych.
  3. Uchwały Zebrania Delegatów podejmowane są bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy delegatów uprawnionych do głosowania.
  4. Podjęcie uchwał w sprawie zmiany Statutu, przyjęcia Strategii MOF Jarosław-Przeworsk i jej zmian albo w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia wymaga większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy delegatów uprawnionych do głosowania.
  5. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość pracy w systemie pracy zdalnej (online).

§ 15

Ilość delegatów na Zebranie Delegatów ustala się w liczbie po 4 z Gmin Pawłosiów, Gminy Miejskiej Przeworsk, Gminy Przeworsk oraz Gminy Miejskiej Jarosław.

§ 16

Do kompetencji Zebrania Delegatów należy:

  • uchwalanie Statutu i jego zmian;
  • uchwalanie ramowego planu działalności Stowarzyszenia;
  • rozpatrywanie i przyjmowanie rocznych sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Zarządowi, na podstawie wniosku Komisji Rewizyjnej;
  • wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, jak również uzupełnianie składu tych organów;
  • podejmowanie uchwał w sprawie wysokości i terminu wpłat składek członkowskich;
  • uchwalanie regulaminu Zebrania Delegatów;
  • zatwierdzanie regulaminu Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
  • zatwierdzenie kierunków działań do realizacji w ramach MOF Jarosław-Przeworsk oraz ich zmian;
  • przyjmowanie Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian w ramach procesu pozytywnego opiniowania tej strategii, w tym projektów komplementarnych;
  • zatwierdzenie listy projektów ZIT oraz jej zmian;
  • zatwierdzanie projektu porozumienia z IZ w sprawie realizacji ZIT dla MOF Jarosław-Przeworsk;
  • zatwierdzanie propozycji wyboru operacji finansowanych w ramach ZIT MOF Jarosław-Przeworsk;
  • wybór przedstawicieli Stowarzyszenia do udziału w pracach Komitetu Monitorującego RPO i FEP;
  • zatwierdzanie sprawozdań rocznych z realizacji ZIT MOF Jarosław-Przeworsk;
  • zatwierdzanie procedury monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian;
  • zatwierdzanie raportów monitoringowych i ewaluacyjnych realizacji Strategii MOF Jarosław-Przeworsk;
  • rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia od uchwały Zarządu w sprawie wykreślenia członka Stowarzyszenia;
  • podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia;
  • dokonywanie wykładni postanowień Statutu;
  • podejmowanie decyzji w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów;
  • uchwalanie budżetu Stowarzyszenia oraz zasad finansowania przez jego członków przedsięwzięć programowych i podziału dodatkowych środków uzyskanych dla realizacji celów statutowych;
  • ustalanie maksymalnej wysokości zobowiązań zaciąganych przez Zarząd Stowarzyszenia.

§ 17

  1. Zarząd kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz. Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
  2. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, składa łącznie dwóch członków Zarządu, w tym Prezes Zarządu lub Wiceprezes.
  3. Zarząd może udzielić pełnomocnictwa szczególnego lub ogólnego do dokonywania czynności w imieniu Stowarzyszenia.
  4. W skład czteroosobowego Zarządu wchodzi Prezes Zarządu i 3 Wiceprezesów.
  5. Członków Zarządu wybiera się spośród Delegatów przez Zebranie Delegatów w głosowaniu tajnym.
  6. W razie nieobecności Prezesa Zarządu lub niemożności wykonywania przez niego powierzonych mu funkcji, obowiązki Prezesa Zarządu pełni wskazany przez niego Wiceprezes.
  7. Zarząd powołuje Biuro Stowarzyszenia oraz ustala Regulamin Biura.
  8. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość pracy w systemie pracy zdalnej (online).

§ 18

  1. Zarząd zwoływany jest z inicjatywy Prezesa Zarządu w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenie Zarządu w terminie 7 dni również na wniosek dwóch jego członków lub Komisji Rewizyjnej.
  2. Zarząd Stowarzyszenia może podejmować uchwały w przypadku, gdy w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 3 członków Zarządu, w tym Prezes Zarządu lub Wiceprezes z zastrzeżeniem wymienionym w § 17 ust. 4.
  3. Zarząd Stowarzyszenia podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa zastępującego Prezesa Zarządu wymienionego w § 17 ust. 4.

§ 19

  1. Zarząd Stowarzyszenia zapewnia realizację celów Stowarzyszenia poprzez podejmowanie uchwał, stanowisk, decyzji i wszelkich istotnych czynności, a w szczególności:

1) wykonuje uchwały Zebrania Delegatów;

2) przygotowuje projekty dokumentów programowych Stowarzyszenia, w tym projekt ramowego planu działalności Stowarzyszenia;

3) akceptuje bieżące plany działalności Stowarzyszenia;

4) zwołuje zwyczajne i nadzwyczajne Zebranie Delegatów oraz przygotowuje projekty porządku obrad, uchwał, stanowisk, apeli i rezolucji Zebrania Delegatów;

5) podejmuje uchwały o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia;

6) w drodze uchwały stwierdza ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu;

7) czuwa nad regulowaniem płatności na rzecz Stowarzyszenia;

8) przygotowuje projekt kierunków działań do realizacji w ramach MOF Jarosław-Przeworsk oraz ich zmian;

9) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian oraz innych programów;

10) przygotowuje i przedkłada Zebraniu Delegatów projekt listy projektów ZIT oraz jej zmian;

11) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt porozumienia z IZ  w sprawie realizacji ZIT dla MOF Jarosław-Przeworsk.

12) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt propozycji kryteriów wyboru operacji finansowanych w ramach ZIT MOF Jarosław-Przeworsk,

13) przygotowuje i przedkłada Zebraniu Delegatów projekt propozycji list rankingowych projektów, które uzyskają wsparcie finansowe ze środków ZIT MOF Jarosław-Przeworsk w ramach RPO i FEP,

14) przedkłada Zebraniu Delegatów sprawozdania roczne z realizacji ZIT MOF Jarosław-Przeworsk;

15) przedkłada Zebraniu Delegatów projekt procedury monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej zmian;

16) przedkłada Zebraniu Delegatów raporty monitoringowe i ewaluacyjne realizacji Strategii MOF Jarosław-Przeworsk.

  1. Uchwały Zarządu wchodzą w życie z dniem podjęcia, chyba że uchwała stanowi inaczej.
  2. Tryb działania Zarządu określa Regulamin Zarządu zatwierdzony przez Zebranie Delegatów. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Prezes Zarządu lub zastępujący go Wiceprezes.

§ 20

  1. Zarząd może powoływać komisje i grupy robocze dla realizacji zadań Stowarzyszenia, wybieranych z członków Zebrania Delegatów.
  2. Komisje i grupy robocze mogą wnioskować o rozpatrzenie określonych spraw oraz podjęcie uchwał i stanowisk przez Zarząd.
  3. Komisje i grupy robocze są powoływane dla rozpatrywania spraw o charakterze branżowym, bądź też dla zbadania określonej sprawy (komisje nadzwyczajne).
  4. Komisje i grupy robocze działają zgodnie z Regulaminem przyjętym przez Zarząd.
  5. Komisje i grupy robocze mogą zwracać się do członków Stowarzyszenia o udzielenie informacji lub przedstawienie dokumentów dotyczących spraw będących przedmiotem prac komisji.
  6. Komisje i grupy robocze przedkładają raz do roku sprawozdanie ze swojej pracy Zarządowi.
  7. Likwidacji komisji lub grupy roboczej dokonuje Zarząd w drodze uchwały.

§ 21

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób wybieranych przez Zebranie.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji oraz Zastępcę Przewodniczącego.
  4. Nie można łączyć funkcji członka Komisji Rewizyjnej z funkcją członka Zarządu i zatrudnieniem w Stowarzyszeniu.

§ 22

  1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu pod względem celowości, gospodarności i rzetelności, jak również zgodności podejmowanych działań z postanowieniami prawa i Statutu.
  2. Komisja Rewizyjna przedkłada Zebraniu Delegatów wnioski w przedmiocie absolutorium dla Zarządu oraz wykonuje inne zadania zlecone przez Zebranie Delegatów.
  3. Nie udzielenie absolutorium skutkuje zakazem pełnienia funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej

Stowarzyszenia przez okres 4 lat.

  1. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
  2. Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu we wszelkie dokumenty Stowarzyszenia.
  3. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość pracy w systemie pracy zdalnej (online).

§ 23

  1. Stowarzyszenie realizuje cele statutowe przy pomocy Biura Stowarzyszenia.
  2. Do zadań Biura Stowarzyszenia należy w szczególności:
  3. prowadzenie ewidencji członków i zbieranie składek członkowskich,
  4. przygotowywanie programu działania Stowarzyszenia i innych dokumentów,
  5. zapewnienie obsługi merytorycznej i technicznej Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Zebrania Delegatów,
  6. obsługa finansowo-księgowa Stowarzyszenia,
  7. opracowanie Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz do zmiany we współpracy z podmiotami zewnętrznymi,
  8. opracowanie planu niskiej emisji, programu rewitalizacji i innych wymaganych dokumentów potrzebnych do złożenia wniosków o dofinansowanie dla MOF Jarosław-Przeworsk oraz ich zmian we współpracy z podmiotami zewnętrznymi,
  9. koordynacja procesu uzgadniania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
  10. obsługa procedur prowadzących do wyboru propozycji projektów,
  11. koordynowanie monitoringu i sprawozdawczości z wdrażania ZIT MOF Jarosław-Przeworsk,
  12. współpraca z IZ oraz ministerstwem właściwym do spraw rozwoju regionalnego oraz IZ PROW 2016-2020 oraz IZ PROW 2021-2027,
  13. koordynacja działań związanych z informacją i promocją MOF Jarosław-Przeworsk,
  14. opracowanie procedury monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk oraz jej aktualizacji i zmian,
  15. koordynacja procesu monitorowania Strategii MOF Jarosław-Przeworsk,
  16. przygotowanie informacji i raportów służących monitorowaniu postępów realizacji Strategii oraz przedstawianie ich do zatwierdzenia Zarządowi,
  17. bieżąca współpraca z gminnymi koordynatorami ZIT (pracownikami wyznaczonymi do koordynowania spraw związanych z ZIT w danej gminie MOF Jarosław-Przeworsk).
  18. organizacja spotkań, seminariów, warsztatów i konferencji dla członków Stowarzyszenia,
  19. przygotowywanie materiałów informacyjnych,
  20. pomoc w wyjaśnianiu spraw zgłoszonych przez członków,
  21. monitorowanie i informowanie członków o przygotowywanych i wprowadzanych regulacjach dotyczących ZIT,
  22. prowadzenie sekretariatu Stowarzyszenia,
  23. wykonywanie uchwał Zarządu, Zebrania Delegatów oraz Komisji Rewizyjnej,
  24. opracowanie i konsultacje polityki rachunkowości oraz planu kont Stowarzyszenia wraz z instrukcją obiegu dokumentów finansowych,
  25. opracowanie i konsultacje instrukcji kancelaryjnej Stowarzyszenia,
  26. opracowanie i konsultacje instrukcji ochrony danych osobowych i zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych.
  27. Szczegółowe zasady działania Biura Stowarzyszenia określa Regulamin przyjęty przez Zarząd.

 

V. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA

§ 24

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią:
  • ruchomości i nieruchomości będące własnością Stowarzyszenia,
  • inne prawa majątkowe,
  • środki pieniężne.
  1. Źródłami majątku Stowarzyszenia są:

1) składki członkowskie,

2) opłaty pobierane od członków Stowarzyszenia za jego czynności dokonywane w interesie i na zlecenie danego członka, a stanowiące zwrot poniesionych kosztów, ustalane każdorazowo uchwałą Zebrania Delegatów,

3) środki pochodzące z subwencji, dotacji i grantów,

4) darowizny i zapisy na rzecz Stowarzyszenia,

5) środki z ofiarności publicznej,

6) inne przewidziane prawem źródła.

§ 25

  1. Składki członkowskie ustala się w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkańców każdej jednostki samorządu terytorialnego (wg danych GUS – stan na 31 roku poprzedzającego rok, w którym ustalana jest składka członkowska).
  2. Wysokość składek członkowskich na zasadach określonych w ust. 1 oraz termin ich wniesienia, ustala w drodze uchwały Zebranie Delegatów.
  3. Członkowie wspierający są zwolnieni z uiszczania składek członkowskich.

§ 26

  1. Tryb gospodarowania majątkiem i zasady gospodarki finansowej Stowarzyszenia określają przepisy powszechnie obowiązujące oraz przepisy stanowione przez Zebranie Delegatów w drodze uchwały.
  2. Podstawą bieżącej działalności finansowej Stowarzyszenia jest roczny plan finansowy. W razie potrzeby Zebranie Delegatów uchwala wieloletni plan przedsięwzięć Stowarzyszenia, bądź wieloletni plan inwestycyjny.

 

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 27

  1. W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia, po rozliczeniu wierzytelności i zobowiązań Stowarzyszenia, majątek Stowarzyszenia ulega podziałowi pomiędzy wszystkich aktualnych członków, proporcjonalnie do sumy składek członkowskich wniesionych przez każdego członka Stowarzyszenia w całym okresie jego członkostwa.
  2. Uchwała Zebrania Delegatów o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa sposób dokonania rozliczeń wierzytelności i zobowiązań Stowarzyszenia.

§ 28

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem jego zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Skip to content